Föreningen

Brf Solvädersbyn är en bostadsrättsförening bestående av 124 par- eller radhus/lägenheter med en tillhörande tomt, varav 10 upplåts med hyresrätt. Det finns också en friliggande villa, en fastighet som förvaltas som hyresrätt och hyrs ut till kommunen som handikappboende och en föreningslokal med adressen Solvädersbyn 50.

Husen var ursprungligen en del av OS-byn i Lillehammer 1994, och användes även vid VM i friidrott i Göteborg 1995. De fick sin nuvarande placering år 1996. Brf Solvädersbyn bildades 2002, och inköpte under de två följande åren samtliga hus i byn. Husen är grupperade i form av gårdar, vilka med tanke på husens historik är uppkallade efter olika idrotsgrenar.

Husen finns i tre storlekar kallade brons-, silver- och guldhus, varav bronshuset är det vanligaste. Bronshusen är i form av treor eller fyror på 92 kvadrat fördelat på ett och ett halvt plan. Silverhuset är i två plan om totalt 117 kvadrat med möjlighet till vindsförvaring. Guldhuset är i stort sett ett större bronshus och omfattar hela 128 kvadrat. Husen är moderna och har kabel-tv och bredband från Tele2. Föreningen har ett gruppavtal med Tele2 för bredband 250/50 som medlemmar betalar via månadsaviseringen. För att gå med i gruppavtalet för bredband och telefoni ska medlem ringa till Tele2 på 0775-17 17 20. Då får man information om hur man gör för att ta del av hastigheten som ingår i gruppavtalet och eventuella rabatter på ökad hastighet.

Föreningen upplåter husen med kallhyra så att var och en betalar endast för sig själv. Husen värms (om inte den boende installerat en egen lösning) med en blandning av el och värmepumpsdrift, där man fritt kan sätta den innetemperatur man själv önskar.

I föreningen finns tre lekplatser. Den största på Sprintergången är lämplig för de lite större barnen medan de mindre på Tiokampsgången och Diskusgången är lämpliga för mindre barn.

Föreningen disponerar ca 200 parkeringsplatser. En plats ingår i månadsavgiften och ytterligare platser kan hyras. Det finns även platser för gästparkering i området.